Waaruit bestaat de dekking?
De exacte waarborgen verschillen van verzekeraar tot verzekeraar. Hieronder geven we u alvast een overzicht van de belangrijkste dekkingen. Contacteer ons gerust als u vragen hebt.
Een beroepsgebonden hospitalisatieverzekering betaalt de medische kosten van een ziekenhuisopname terug, na de tussenkomst van het ziekenfonds. Dat laatste is niet onbelangrijk: de betere polissen op de markt betalen ook de prestaties terug als het ziekenfonds helemaal niet tussenkomt. Bij sommige verzekeringen is er echter geen terugbetaling als ook het ziekenfonds weigert tussen te komen.
Ook de kosten voor het vervoer met een ziekenwagen en eventuele transfers tussen ziekenhuizen worden vergoed. In bepaalde polissen is zelfs transport vanop de plaats van een ongeval per helikopter naar het ziekenhuis verzekerd.
De kosten voor ambulante verzorging die verband houden met de ziekenhuisopname en vallen in een bepaalde periode voor en na de opname worden terugbetaald. Dat kan bijvoorbeeld gaan over geneesmiddelen, prothesen, kinesitherapie, orthopedische apparaten (lenzen, brilglazen, krukken …). Welke ambulante zorgen precies worden terugbetaald, en gedurende welke periode, hangt af van de bijzondere voorwaarden van de polis.
Sommige verzekeringen betalen ook de ambulante zorgen terug, zelfs als er geen ziekenhuisopname geweest is.
De hospitalisatieverzekering is meestal geldig in de hele wereld. Sommige polissen voorzien wel in een beperktere tussenkomst voor opnames in de Verenigde Staten en Canada. Ook daarover geven de bijzondere voorwaarden uitsluitsel. Uiteraard kunt u met vragen steeds bij ons terecht.
Afhankelijk van de specifieke waarborgen in de verzekering is het mogelijk dat ook de volgende dekkingen voorzien zijn:
reddingskosten;
- repatriëringskosten van het slachtoffer van een ongeval;
- repatriëringskosten van de andere verzekerden bij een gezondheidsevacuatie of het overlijden van een verzekerde in het buitenland;
- het versturen van geneesmiddelen, prothesen en brillen;
- het bezoeken van een verzekerde die in het buitenland in het ziekenhuis opgenomen werd;
- psychologische bijstand.
Wie is er verzekerd?
De werknemer is uiteraard verzekerd. In bepaalde gevallen is het ook mogelijk om de andere gezinsleden van de werknemer op te nemen in de dekking (diegenen die onder zijn dak leven, maar ook studerende kinderen die op kot zitten of – in het geval van een gescheiden koppel – kinderen die bij de andere ouder verblijven).
Wie betaalt de premie?
De werkgever beslist wie de premie betaalt. Hij kan dat volledig zelf doen, maar hij kan ook aan zijn werknemers vragen om zelf (een stuk van) de premie te betalen.
Vrije keuze
De verzekerden kunnen vrij de arts en het ziekenhuis kiezen. Hou er rekening mee dat bepaalde verzekeraars hun tussenkomst beperken tot 50 % wanneer u voor een privékamer kiest.
Wachttijd
Afhankelijk van de voorwaarden kan het contract een wachttijd bevatten bij ziekte, een ongeval of een bevalling. Wij bekijken samen met u de mogelijkheden. Bij bepaalde polissen is er geen wachttijd.
Derdebetalersregeling
Bij sommige hospitalisatieverzekeringen wordt optioneel in een derdebetalersregeling voorzien. Dat betekent dat u de ziekenhuisfactuur niet moet voorschieten, maar dat de verzekeraar de betaling rechtstreeks regelt met het ziekenhuis.
Individuele voortzetting
De wet bepaalt dat een werknemer die van job verandert, of met pensioen gaat, kan beslissen om het contract gelinkt aan zijn professionele activiteit voort te zetten met een individueel contract (niet-gelinkt aan zijn professionele activiteit), waarbij het tarief van dat individueel contract rekening houdt met zijn leeftijd. Bepaalde verzekeringsmaatschappijen voorzien oplossingen waarmee medewerkers hun individueel contract kunnen prefinancieren maar ook al de waarborgen van dat contract kunnen vastleggen: een must voor wie zich wil verzekeren van de beste bescherming aan de beste prijs.